Monday, September 14, 2015

UTHM raih tiga bintang dalam penarafan Malaysia Research Assessment (Myra) 2014


myra.png

Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) berjaya mencapai peningkatan yang membanggakan apabila mendapat tiga bintang dalam penarafan Malaysia Research Assessment (MyRA) bagi tahun 2014. 

Kejayaan ini merupakan suatu pencapaian yang baik berbanding pencapaian satu  bintang pada tahun 2011. Penarafan ini adalah hasil komitmen tidak berbelah bagi warga Universiti khususnya Pejabat Pengurusan Penyelidikan, Inovasi, Pengkomersilan dan Perundingan (ORICC) selaku Sekretariat MyRA 2014 yang bersama-sama berganding bahu dengan Pusat Tanggungjawab (PTJ) lain dalam menyumbang kepada kejayaan pengumpulan data MyRA tahun 2014. 

Mengimbas kembali sejarah auditan data MyRA 2014, sesi lawatan penilaian tapak telah diadakan pada 27 hingga 28 April 2015 di ORICC, UTHM. Sesi auditan tersebut melibatkan seramai lapan Pegawai yang dilantik oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) yang terdiri daripada lima Panel Penilai, satu Taskforce MyRA dan dua Urusetia telah diketuai oleh Profesor Dato’ Dr. Abu Bakar Salleh. 

Panel penilai lain terdiri daripada Profesor Dr. Normah Omar, Profesor Dr. Norani Muti Mohamed, Profesor Dr. Syed Idris Syed Hassan dan Profesor Dr. Muhammad Hisyam Lee. Manakala wakil Taskforce MyRA adalah Profesor Madya Dr. Shahir Shamsir Omar, manakala Encik Muhammad Hafizul Matmor dan Cik Fazilah Musa bertindak selaku Urusetia KPM.
 
Pihak ORICC merakamkan dan mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat dalam menjayakan pengumpulan data MyRA 2014 sehingga melayakkan Universiti mencapai penarafan tiga (3) bintang dalam auditan MyRA tahun 2014. Semoga kejayaan ini menjadi pemangkin kepada kecemerlangan yang seterusnya pada masa akan datang.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.