Tuesday, September 17, 2013

KEJOHANAN PENCAK SILAT ANTARABANGSA PIALA TIMBALAN PERDANA ENTERI EDISI KE-4, 2013
























Kejohanan Pencak Silat Antarabangsa Piala Timbalan Perdana Menteri Edisi Ke-4, 2013 telah berlangsung pada 15 September 2013 hingga 20 September 2013 di Dataran Pahlawan Melaka, Megamall.  Kejohanan  ini merupakan anjuran bersama Kementerian Pendidikan Malaysia dan Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) dengan kerjasama Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (PESAKA).

                  
Kejohanan ini bertujuan memupuk nilai-nilai  jati diri kepada generasi muda ke arah penghayatan waja diri sebagai pembinaan  sahsiah individu. Program ini juga merupakan medium bagi penambahbaikan dari segi pembangunan Sukan Pencak Silat dan menyambung tradisi melayu.
                  
Penyertaan peserta adalah daripada peserta IPTA dalam Negara dan IPTA luar Negara. Secara keseluruhan, sebanyak 25 IPTA  di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia telah menyertai kejohanan dengan bilangan peserta seramai 439 orang.  Manakala, penyertaan IPTA luar Negara seramai 16 IPTA terdiri daripada 8 buah  negara iaitu Negara Malaysia, Thailand, Vietnam, Singapura, Brunei, Indonesia, Yaman dan Bangladesh dengan jumlah penyertaan seramai 237 orang.
                 
 Kategori yang dipertandingkan dalam kejohanan ini terdiri daripada 6 iaitu Kategori Silat Olahraga Putra dan Putri  IPTA dalam dan luar negara,   Kategori Silat Seni Puta dan Putri (Jurus Tunggal,  Jurus Ganda , Jurus Regu dan Solo Kreatif) IPTA dalam dan luar Negara dan Silat Olahraga Remaja Putra dan Putri.  Secara keseluruhan , jumlah penyertaan adalah seramai  574 penyertaan. Manakala, bagi kategori  silat olahraga  yang dipertandingkan adalah sebanyak 300 ‘games’ dan kategori silat seni yang dipertandingkan adalah sebanyak 98 ‘games’. 

Azli bin Puddin
Pengurus Sukan
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.