Sunday, May 25, 2014

Program Khidmat Masyarakat Semarak Semangat Sukarela Pelajar RELASIS UTHM

Batu Pahat, 20 Mei – Seramai 50 pelajar Briged RELA Siswa Siswa (RELASIS) Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) mempamerkan semangat kesukarelawan mereka dengan menyertai Program Khidmat Masyarakat yang diadakan di Kampung Parit Jelutong, Batu Pahat baru-baru ini.

Program yang melibatkan aktiviti gotong royong membersihkan tanah perkuburan, balai raya, jalan-jalan kampung, surau serta masjid ini mendapat sambutan yang sangat baik daripada penduduk kampung tersebut.

Ketua Kampung, Encik Zaihat Saiman berkata penduduknya sangat berbesar hati menerima kehadiran sekumpulan pelajar tersebut dan berharap program ini dapat diteruskan lagi pada masa akan datang. 

“Saya lihat aktiviti seperti ini sememangnya memberi banyak kebaikan. Semangat sukarelawan atau tolong-menolong dalam kalangan anak muda ini bukan hanya mampu meringankan kesusahan golongan yang memerlukan, tetapi juga membantu mengeratkan lagi hubungan antara masyarakat setempat,” katanya.

Beliau juga menyatakan bahawa pihaknya sentiasa mengalu-alukan penganjuran program seumpama ini dan turut mengkagumi usaha UTHM dalam memberi pendedahan dan 

Program Khidmat Masyarakat anjuran Pusat Kokurikulum UTHM ini merupakan sebahagian daripada syarat lulus pelajar bagi Kursus RELASIS yang bertujuan memupuk semangat insaniah dalam diri mereka.

Kursus ini merangkumi pelbagai elemen bertujuan menonjolkan aktiviti yang melibatkan masyarakat dan untuk menarik minat golongan muda menyertai bidang kesukarelawan seterusnya mengukuhkan lagi sahsiah dan jati diri dalam diri masing-masing. 



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.