Thursday, January 13, 2011

Majlis Taklimat Naib Canselor bersama Pimpinan & Ketua-Ketua Jabatan Fakulti UTHM

Program: Majlis Taklimat Naib Canselor bersama Pimpinan & Ketua-Ketua Jabatan Fakulti UTHM
Tarikh: 14 Januari 2011 (Jumaat)
Tempat: Dewan 3 (Tingkat bawah, Blok A1)

Majlis ini mencatat sejarah tersendiri apabila menjadi acara pertama yang diadakan di dewan ini yang telah diubahsuai daripada ruang pentadbiran Pejabat Pendaftar menjadi sebuanh dewan aktiviti yang boleh memuatkan hampir 200 orang dalam satu-satu masa.

Ramai yang masih tertanya-tanya di manakah lokasi dewan ini. Sebenarnya dewan ini terletak di tingkat bawah blok A1 iaitu di bawah Pejabat Unit Perhubungan Awam.

Majlis taklimat ini dibuat atas permintaan YBhg. Dato' Naib Canselor sendiri yang baru pulang dari mengiringi Menteri Pengajian Tinggi dalam lawatan ke United Kingdom (UK).

Dalam lawatan rasmi dari 7 hingga 12 Januari 2011 ini, tumpuan lebih diberikan kepada aspek perkembangan staf universiti yang cuti belajar (meyambung pengajian di UK) serta strategi membawa pulang para pakar (talent) ke Malaysia.

Dalam taklimatnya, YBhg. Dato' Naib Canselor telah berkongsi pengalaman dan maklumat sepanjang beliau berada di UK bersama YB Menteri.

Antara perkara penting yang dilontarkan adalah:

- Bagaimana kita (semua pihak dalam UTHM) dapat membantu / meringankan/ mempermudahkan segala urusan rakan-rakan kita yang sedang menyambung pengajian di luar negara, Ini termasuklah urusan yang berkaitan pentadbiran dan juga kebajikan.

- Mencadangkan kemungkinan mewujudkan satu team /JK / unit khas yang melihat aspek "Talent Management" ini.

- Meminta semua pihak memikirkan kemungkinan / kebarangkalian (yang juga satu cabaran dari YB Menteri) bahawa UTHM akan menjadi sebuah Universiti berstatus APEX (spt USM) dari kategori (Dato' istilahkan sebagai Divisyen) MTUN? Jika USM menjadi APEX dalam kategori Universiti utama (penyelidikan) - Divisyen 1 gayanya; - UTHM pula menjadi Universiti APEX bagi kategori / dalam kalangan Universiti MTUN.

- Menggesa semua pihak mewujudkan suasana cemerlang dan sentiasa menjadi yang terbaik dalam semua aspek dan dalam apa jua tindakan yang di laksanakan. Kerana dengan mempunyai semangat dan sifat seperti ini sajalah kita akan mampu menyumbang kepada kecenerlangan Universiti.

Syabas Dato'. Sesungguhnya sesi perkongsian pengalaman dan maklumat seperti ini amat bermakna dan penting untuk pemantapan sesebuah organisasi. Diharapkan selepas ini lebih banyak sesi sebegini dilakukan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.