Wednesday, August 8, 2012

Pasukan UTHM Paddlers muncul Juara Keseluruhan di Karnival Sukan Air MASUM 2012

 Disediakan oleh : Shaid Jaffar

Pasukan UTHM Paddler muncul juara keseluruhan apabila berjaya memungut lima pingat emas,dua pingat perak dan satu gangsa di Karnival Sukan Air MASUM 2012 yang berlangsung di Pusat Rekreasi Sukan Air, Putrajaya pada 9 hingga 15 April lalu.

Karnival Sukan Air ini menyaksikan kehebatan para atlit seluruh Institut Pengajian Tinggi Awam Malaysia bertarung bagi acara mendayung (rowing ) dan juga kayak.

Pasukan Rowing Lelaki UTHM berjaya mengondol tiga pingat emas serta muncul juara keseluruhan bagi kategori mendayung lelaki dengan menyapu bersih semua pingat emas yang dipertandingkan. Untuk rekod, ini merupakan kali ketiga pasukan ini muncul juara keseluruhan mendayung bagi kategori lelaki dan kali kedua berturut-turut muncul sebagai juara keseluruhan untuk sukan air.

Sementara itu, pendayung wanita UTHM pula berjaya membawa pulang satu pingat emas dan dua pingat perak sekaligus muncul naib juara keseluruhan bagi kategori wanita. Manakala untuk acara kayak pula, pasukan UTHM juga tidak menghampakan apabila berjaya membawa pulang satu pingat emas dan satu pingat gangsa.

UTHM khususnya Pusat Sukan merasa bangga dengan pencapaian tersebut kerana kemenangan ini membuktikan bahawa universiti ini mampu melahirkan atlit-atlit yang mampu memberi saingan di peringkat kebangsaan dan antarabangsa di mana kebanyakan atlit-atlitnya lahir daripada program zero to hero iaitu program pencarian bakat-bakat baru yang dijalankan menerusi karnival sukan pelajar seperti UTHM Games,bengkel-bengkel asas sukan,kejohanan-kejohanan tertutup UTHM dan program-program sukan lain yang dijalankan sepanjang tahun. 

Ini kerana kebanyakan atlit-atlit UTHM lahir dengan tiada nama besar dalam acara sukan malahan ada yang buat kali pertama menceburi sesuatu sukan apabila menyambung belajar ke UTHM tetapi kita mampu menjadikan mereka antara nama besar dalam sukan tanah air di Malaysia. 

Hasil kesungguhan universiti, para atlit yang dicungkil bakatnya ini berjaya mewakili Malaysia di Kejohanan Sukan Sea (Sea Games), Sukan Malaysia (SUKMA) dan Asean Universiti Games (AUG).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.