Tuesday, June 12, 2012

710 pelumba basikal lasak sertai UTHM MTB XC Race






Seramai 710 orang peserta dari 8 buah negara telah menyertai pertandingan sukan berbasikal lasak UTHM MTB XC Race 2012 yang berlangsung pada 2 Jun lalu.  

Selain Malaysia, pertandingan ini mendapat penyertaan dari negara Singapura, Australia, Jerman, Belanda, Sweden, Somalia dan Scotland. Perlumbaan sejauh kira-kira 45 kilometer itu dibahagikan kepada empat kategori iaitu Terbuka Lelaki, Terbuka Wanita, Lelaki Institut Pengajian Tinggi (IPT) dan Junior.

Seawal jam 8.30 pagi lagi, peserta memulakan kayuhan mereka dari kampus UTHM melalui Parit Jelutong, Parit Karjo, Estet Genting, Bukit Batu (Senggarang), Kg. Rahmat (Batu Pahat), Kg. Baru, Bandar Universiti dan berakhir di UTHM. Upacara pelepasan telah disempurnakan oleh Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi), Profesor Dr. Wahid Razzaly diiringi Penolong Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni), Profesor Ir. Dr. Amir Hashim Mohd Kassim.

Shahriel Haizat Ahmad Nazali, daripada pasukan Polygon Malaysia telah menjuarai kategori Terbuka Lelaki, diikuti tempat kedua oleh Shahrin Amir daripada pasukan Giant Malaysia dan tempat ketiga Razif Salleh daripada pasukan Recnviro.

Kategori Terbuka Wanita pula dimenangi oleh Nurul Sakinah Abdul Karim daripada Mesra MTB Muar, diikuti Ainurulhuda Rusli daripada pasukan Haro Lian Malaysia dan tempat ketiga oleh Syaza Syahirah Jasni daripada pasukan PRB Cycling.

Sementara itu, Muhammad Emir Shafiq Zainal Abidin dari Universiti Teknologi Mara (UiTM), Pahang telah menjuarai kategori Lelaki IPT, diikuti tempat kedua oleh Mohd Shahid daripada Universiti Pertahanan Nasinal Malaysia (UPNM) dan tempat ketiga Firdaus Abdul Razak daripada Universiti Teknologi Malaysia.

Manakala Kategori Junior dimenangi oleh Muhammad Khairul Aniq Mohamad daripada Universiti Industri Selangor (UNISEL), tempat kedua pelumba daripada Iskandar Bike Club dan tempat ketiga oleh Ngo Tian Hui daripada  pasukan Hardcycling.

Masing-masing menerima hadiah berupa wang tunai dan cenderamata iringan. Acara cabutan bertuah turut diadakan sejurus selesai perlumbaan. Hadiah seperti peralatan basikal berjenama dan barangan elektrik telah diberikan kepada para peserta yang bertuah. Kesemua hadiah tersebut telah disampaikan oleh Profesor Ir. Dr. Amir Hashim Mohd Kassim.

Program anjuran Pusat Sukan dengan kerjasama Kelab Berbasikal UTHM ini bertujuan menggalakkan aktiviti riadah dalam kalangan masyarakat disamping mengeratkan lagi hubungan antara universiti dengan masyarakat setempat.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.