Tuesday, June 12, 2012

Pengajian Diploma UTHM dapat sambutan menggalakkan


Seramai 518 orang pelajar baru bagi program Diploma sesi 2012/2013 telah mendaftarkan diri masing-masing pada hari pertama pendaftaran yang berlangsung pada 3 Jun lalu bertempat di kampus induk Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM).

Jumlah tersebut dijangka akan bertambah dari masa ke semasa berikutan permohonan yang diterima sebelum ini melebihi angka 800 orang. UTHM juga telah menawarkan sebanyak 157 tempat lagi kepada para pelajar Program Persediaan Diploma yang baru sahaja menamatkan pengajian mereka di peringkat sijil April lalu. Penawaran tersebut diberi kepada para pelajar yang telah berjaya memenuhi syarat kemasukan seperti yang telah ditetapkan oleh universiti.

Sebagai sebuah universiti berteraskan teknologi dan kejuruteraan, UTHM telah menawarkan sebanyak sembilan kursus iaitu kursus Diploma Kejuruteraan Elektrik, Diploma Kejuruteraan Mekanikal, Diploma Kejuruteraan Awam, Diploma Teknologi Kejuruteraan Awam, Diploma Kejuruteraan Elektrik, Diploma Teknologi Kejuruteraan Mekanikal, Diploma Teknologi Kejuruteraan Kimia, Diploma Sains Gunaan dan Diploma Teknologi Maklumat.

Kesemua kursus ini dijalankan secara sepenuh masa dan tempoh pengajiannya adalah selama dua setengah tahun. Para pelajar program ini perlu menyelesaikan pengajian selama 19 minggu untuk semester satu dan dua, dan lapan minggu untuk semester ketiga.

UTHM amat menyokong hasrat Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) yang ingin meluaskan akses dan meningkatkan ekuiti dalam bidang pendidikan seperti yang terkandung dalam Pelan Strategik Pendidikan Tinggi Negara (PSPTN). Justeru, pihak universiti sentiasa berusaha menambahbaik kualiti pengajaran dan pembelajaran dan pada masa yang sama terus membudayakan pembelajaran sepanjang hayat.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.