Tuesday, June 12, 2012

Malam Warisan Bangsa penutup MHS sesi 2012/2013






Minggu Haluan Siswa (MHS) bagi program Diploma sesi 2012/2013 telah melabuhkan tirainya pada Majlis Penutup dan Malam Warisan Bangsa yang berlangsung pada 8 Jun lalu.

Program MHS yang bertemakan “Mahasiswa Dinamis Pelengkap Kepimpinan Bangsa” ini diadakan bertujuan memberi pendedahan kepada mahasiswa baru tentang struktur organisasi, pentadbiran dan prasarana universiti. Di samping itu program ini juga untuk membantu mereka menyesuaikan diri dengan corak hidup dan persekitaran universiti.

MHS yang berlangsung pada 3 hingga 8 Jun lalu dimuatkan dengan pelbagai pengisian. Sesi taklimat mengenai PPD, perpustakaan, peraturan akademik, kokurikulum, keselamatan, hal ehwal pelajar, bahasa antarabangsa dan explorace serta sukan rakyat menjadi sebahagian daripada pengisian MHS.

Manakala sesi Bersama Kepimpinan Universiti pula telah menemukan Naib Canselor Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Profesor Dato’ Dr. Mohd Noh Dalimin dan pegawai-pegawai kanan universiti dengan semua mahasiswa baru.

Dalam pertemuan tersebut, Naib Canselor mengucapkan tahniah kepada semua mahasiswa yang terpilih dan mengingatkan mereka agar sentiasa menjaga tatasusila dan etika sebagai mahasiswa UTHM. Beliau juga menyeru mahasiswa agar berfikir dan bertindak seperti seorang pelajar universiti supaya kredbiliti diri masing-masing tidak dipertikaikan masyarakat.

Sementara itu, Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) UTHM, Profesor Ir. Dr. Abdul Aziz Dato’ Abdul Samad mengingatkan mahasiswa baru agar sentiasa menyemai rasa cinta mereka terhadap universiti ini.

Ini kerana UTHM telah menyediakan pelbagai fasiliti seperti kemudahan kolej kediaman,  pengangkutan, perpustakaan, stadium, bank, masjid serta pinjaman PTPTN untuk kemudahan para pelajar di universiti ini. Katanya lagi UTHM, khususnya Pusat Pengajian Diploma (PPD) akan memastikan pendidikan yang sempurna dapat diberikan kepada para pelajarnya.

“UTHM mempunyai tenaga pengajar yang sentiasa bersedia memberi bimbingan, jadi gunakanlah peluang yang ada ini dengan sebaik mungkin. Jika ingin capai kecemerlangan, singkirkan semua sikap negatif, sambil lewa, malas dan suka bertangguh itu.”

Beliau berkata demikian ketika menyempurnakan Majlis Penutup dan Malam Warisan Bangsa sempena MHS yang berlangsung di Dewan Tunku Ibrahim Ismail, UTHM. Hadir sama Dekan PPD, Profesor Hj. Ab. Aziz Abdul Latiff dan beberapa pegawai kanan universiti.

Malam penuh warna-warni bertemakan gaya P. Ramlee dan Saloma tersebut dimeriahkan dengan beberapa persembahan daripada para pelajar. Kolej Kediaman Tun Syed Nasir telah dinobatkan sebagai juara untuk persembahan pada malam tersebut diikuti dengan Kolej Kediaman Tun Fatimah sebagai naib juara.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.