Sunday, June 24, 2012

UTHM lantik ketua masyarakat jadi Felo Kehormat



Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) telah melantik 12 orang ketua masyarakat sekitar Parit Raja, Batu Pahat untuk menjadi Felo Kehormat kolej kediaman pada 19 Jun lalu.

Lantikan tersebut dibuat dalam satu majlis pertemuan antara Penolong Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni), Profesor Ir. Dr. Amir Hashim Mohd Kassim dengan pihak pentadbir kolej kediaman.

Dalam majlis tersebut, Profesor Ir. Dr. Amir Hashim yang mewakili Naib Canselor UTHM telah menyampaikan watikah perlantikan Felo Kehormat kepada 12 orang ketua masyarakat. Ketua masyarakat daripada beberapa buah kampung seperti Kampung Parit Jelutong, Kampung Parit Sempadan, Kampung Parit Samion, Kampung Parit Rasipan, Kampung Parit Bengkok dan Kampung Parit Jambol itu terdiri daripada Ketua Kampung, Imam dan juga Bilal masjid.

Beberapa amanat telah disampaikan oleh Profesor Ir. Dr. Amir Hashim dalam majlis yang menghimpunkan pengetua, felo dan kakitangan pentadbiran kolej kediaman. Beliau dalam ucapannya mengingatkan semua yang hadir agar menjalankan tanggungjawab yang diberi dengan penuh berdedikasi. Dalam pertemuan itu juga, beliau turut menjelaskan tanggungjawab dan fungsi Felo Kehormat yang telah dilantik.

Antara tanggungjawab mereka ialah untuk membantu pengetua dan felo sedia ada  merapatkan jurang perbezaan di antara pelajar dan masyarakat setempat. Mereka juga akan turut membantu di dalam pemantauan keselamatan, kesihatan dan kebajikan para pelajar tanpa asrama dan turut membantu dalam menguruskan kes-kes kecemasan, kemalangan atau kematian yang melibatkan pelajar UTHM.  

UTHM merupakan Institut Pengajian Tinggi Awam pertama di Malaysia yang melantik felo dalam kalangan masyarakat luar. Lantikan ini antara usaha UTHM untuk merapatkan hubungan dengan masyarakat setempat sekaligus menjadikan universiti ini sebagai satu institusi yang prihatin terhadap pelajarnya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.