Thursday, June 14, 2012

FKEE terima bangunan baru MiNT-SRC




Fakulti Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik (FKEE), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) telah menerima bangunan baru iaitu Bangunan Pusat Penyelidikan Shamsuddin-Mikroelektronik dan Nanoteknologi (MiNT-SRC) secara rasmi dalam satu Majlis Menandatangani Dokumen Penyerahan Bangunan yang berlangsung pada 14  Jun lalu.

Bangunan yang melibatkan kos hampir 5 juta itu mengambil masa kira-kira setahun empat bulan untuk disiapkan. Dalam usaha ke arah kampus lestari, bangunan terbabit disifatkan sebagai bangunan yang mesra alam. Ini kerana kesemua bilik yang menempatkan makmal-makmal dimuatkan dengan lampu diod pemancar cahaya (LED) yang mana lampu ini mampu menjimatkan tenaga elektrik selain mampu membantu mengurangkan pemanasan global. Difahamkan bangunan ini juga merupakan bangunan pertama di UTHM menggunakan lampu sedemikian.

Reka bentuk bangunan tersebut juga unik kerana hampir kesemua bilik dilengkapi cermin lutsinar bersaiz besar untuk membantu membekalkan cahaya sekaligus dapat menjimatkan penggunaan tenaga elektrik pada waktu siang hari.

Selain itu, bangunan tersebut juga dilengkapi dengan beberapa kemudahan seperti tandas dan lorong berkerusi roda khas untuk golongan Orang Kurang Upaya (OKU). Ruang yang luas di beberapa sudut pula menjadikan bangunan ini boleh digunakan untuk pelbagai tujuan. Lebih membanggakan, rekabentuk bangunan Makmal Nano Teknologi ini telah direka oleh tenaga pakar dalaman universiti.

Ketua Pusat MiNT-SRC, Jabatan Kejuruteraan Elektronik, FKEE Dr. Nafarizal Nayan berkata bangunan tersebut dilengkapi dengan 16 makmal yang mempunyai pelbagai fungsi. Antara makmal yang tersenarai ialah makmal Surface Science Research, Biosensor Research, Day Processing Research, Transmission Electron Microscope, UV-Visible Light Spectrometer dan Atomic Force Microscopy. Kesemua makmal tersebut dijangka akan mula beroperasi Julai depan.

Dekan FKEE, Profesor Ayob Johari bersama Pengarah Pembangunan dan Pengurusan Hartabina (PPH), Profesor Madya Dr. Abd. Halid Abdullah bertindak sebagai wakil kepada Pusat Tanggungjawab (PTj) masing-masing ketika menandatangani dokumen penyerahan bangunan. Upacara tandatangan dan penyerahan dokumen tersebut turut disaksikan oleh Penolong Naib Canselor (Pembangunan), Profesor Ir. Dr. Zainal Abidin Ahmad. Hadir sama beberapa pegawai kanan universiti serta warga kerja FKEE dan PPH.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.