Tuesday, June 12, 2012

UTHM destinasi pertama program Jelajah Cinta Tanpa Sempadan




Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) telah dipilih sebagai Institut Pengajian Tinggi Awam pertama yang menjadi destinasi kepada Program “Jelajah Cinta Tanpa Sempadan bersama Norlina Alawi” untuk tahun 2012 yang berlangsung pada 6 Jun lalu.

Bagi merealisasikan episod permulaan program Jelajah Cinta Tanpa Sempadan (JCTS) ini, UTHM melalui Kelab Staf KSKUiTTHO telah menjalin usahasama dengan Keluarga Besar Norlina Alawi Berhad (KBNAB) bagi menganjurkan program berbentuk kemasyarakatan ini.

Program ini diadakan bertujuan untuk meningkatkan kesedaran dan menyemai nilai kasih sayang terhadap insan istimewa yang terdiri daripada anak-anak yatim, anak yang menghidap penyakit HIV/AIDS, anak mualaf dan anak yang tidak sah tarafnya.

Ia juga untuk memberi gambaran sebenar mengenai kehidupan mereka agar masyarakat lebih memahami tentang situasi yang sedang dihadapi. Program ini juga adalah untuk menggalakkan masyarakat menyumbang tenaga, sokongan moral mahupun kewangan dalam usaha membantu golongan ini di samping untuk memperkenalkan kempen “1 keluarga, 1 anak angkat ” yang baru sahaja dilancar sebelum ini.

Profesor Dr. Hashim Saim, Penolong Naib Canselor (Hubungan Industri dan Masyarakat)
merangkap pengerusi KSKUiTTHO dalam ucapan perasmiannya berkata selari dengan agenda “Community Engagement” yang dilancarkan pada 2010 lalu, UTHM sentiasa bersedia untuk menjayakan aktiviti murni seumpama ini.

Pelbagai aktiviti seperti Program Bakti Siswa, Program Sukarelawan Membantu Mangsa Banjir dan Mobiliti Pelajar Menaiktaraf Kehidupan Masyarakat di Kemboja telah dijalankan sepanjang tahun. Katanya lagi melalui pelaksanaan aktiviti ini, pihak universiti telah memainkan peranannya dalam memberikan khidmat tenaga dan sumbangan kewangan kepada pihak yang memerlukan.

“UTHM akan tetap memastikan usaha seupama ini berjalan secara berterusan dan didokong oleh semua kakitangan dan pelajar,” katanya.

Slot bual bicara “Cinta Tanpa Sempadan” yang menampilkan Pengerusi KBNAB, Puan Hajah Norlina Alawi telah menarik perhatian lebih 500 hadirin. Beliau yang hadir bersama dengan 41 orang kanak-kanak di bawah jagaannya turut berkongsi pengalaman dengan penonton yang hadir.

Turut serta dalam slot tersebut Dr. Hairin Anisa Tajudin, Pakar Pediatrik, Hospital Pantai Batu Pahat; Haji Mohd Fauzi Haji Bachok, Kadi Daerah Pontian dan Puan Nurulhidayah Ahmad Zahid, Naib Presiden program JCTS. Beberapa persembahan lain seperti tayangan multimedia, deklamasi sajak, nyanyian lagu tema dan lagu-lagu nasyid turut diadakan sepanjang program berlangsung.

Hadir sama Timbalan Pendaftar Kanan Pejabat Hal Ehwal Pelajar, Encik Abdul Halim Abdul Rahman, wakil masyarakat setempat, guru-guru sekolah dan juga mahasiswa-mahasisiswi UTHM.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.