Monday, December 19, 2011

Sultan Johor & Menteri KPT lawat Pameran Aeronautik UTHM di LIMA’11


Gerai pameran Aeronautik UTHM di Langkawi International Maritime & Aerospace Exhibition (LIMA'11) baru-baru ini menjadi salah satu ruang yang mendapat sambutan yang paling hangat di sepanjang LIMA pada kali ini.

Lebih membanggakan, pameran Aeronautik UTHM turut dikunjungi lawatan DiRaja apabila Duli Yang Maha Mulia Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar yang juga Canselor UTHM telah berkenan mencemar Duli berkunjung dan mendapatkan gambaran yang lebih dekat berkenaan perkembangan program Aeronautik di UTHM. Baginda turut diberi taklimat ringkas oleh Ketua Jabatan Kejuruteraan Aeronautik (JKA), Professor Ir. Dr. Hj. Abas bin Ab Wahab berkenaan perancangan pembangunan Kampus Tanjung Labuh, Batu Pahat yang bakal menjadi lokasi utama pengajian Aeronautik UTHM di masa akan datang. Baginda turut meluangkan masa beramah mesra dan bersalaman dengan para pelajar Kejuruteraan Aeronautik UTHM yang turut berada di pameran tersebut. Kunjungan Baginda turut disertai anakanda Baginda iaitu Yang Amat Mulia Tunku Temenggong Johor.

Selain daripada itu, ruang pameran UTHM turut dikunjungi Menteri Pengajian Tinggi Malaysia, Yang Berhormat Datuk Seri Mohd Khaled Nordin. Selain meninjau bahan pameran, beliau turut diberi taklimat ringkas berkenaan perkembangan pengajian Aeronautik di UTHM.

Pasukan Aeronautik UTHM telah dijemput oleh Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (KPTM) untuk menyertai pameran KPTM di LIMA’11 pada 6 hingga 10 Disember 2011 yang lalu. Diketuai oleh Profesor Ir. Dr. Hj. Abas bin Ab Wahab selaku Ketua Jabatan Kejuruteraan Aeronautik (JKA), pameran ini turut disertai Dekan FKMP, Profesor Madya Dr. Yusri bin Yusof serta staf JKA.

Pihak FKMP telah mempamerkan tiga program aeronautik yang sedang dan akan dikendalikan oleh UTHM iaitu Program Ijazah Sarjana Muda Teknologi Kejuruteraan Aeronautik (Professional Piloting, Aircraft Maintenance dan Air Traffic Control) Dengan Kepujian, model pembangunan Tanjung Labuh, prospek post graduate study, model pesawat terbang dan juga video korporat aeronautik UTHM. Di LIMA’11, aeronautik UTHM merupakan satu-satunya institusi pengajian tinggi awam yang menawarkan program ijazah berserta lesen profesional dalam bidang-bidang tersebut. Ini menjadikan booth UTHM sasaran pengunjung berbanding dengan booth pameran yang lain di bawah KPTM Pavilion.







No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.