Wednesday, September 28, 2011

Profesor Dato' Dr. Hj. Ismail bin Hj. Bakar Terima Anugerah Profesor Emeritus


JOHOR BAHRU, 24 September - Mantan Naib Canselor Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Prof. Dato’ Dr. Hj. Ismail bin Hj. Bakar telah dianugerahkan Profesor Emeritus oleh Universiti Teknologi Malaysia (UTM) pada Majlis Konvokesyen ke-47 yang berlangsung di Dewan Sultan Iskandar, UTM Johor Bahru pada 24 September yang lalu. Penganugerahan ini adalah sebagai menghargai jasa dan sumbangan beliau kepada UTM semasa berkhidmat di situ.

Prof. Emeritus Dato’ Dr. Hj. Ismail adalah lulusan Ph.D dari Bradford University, United Kingdom. Memulakan khidmat di UTM sebagai Penolong Pensyarah B pada tahun 1973, seterusnya dilantik sebagai Penolong Pensyarah A pada tahun 1977 dan kemudian menjawat jawatan Pensyarah pada tahun 1981. Tokoh akademik ini terus mengorak langkah menonjolkan kecemerlangan sehingga melayakkan beliau dinaikkan pangkat kepada Prof. Madya pada tahun 1984 dan kemudiannya dilantik sebagai Profesor pada September 1991. Beliau juga pernah menjadi Dekan Sekolah Pendidikan Profesional & Pendidikan Berterusan (SPACE).

Kepakaran dan bakat kepimpinan beliau diuji apabila dilantik sebagai Pengarah Institut Teknologi Tun Hussein Onn (ITTHO) pada tahun 1997. Apabila ITTHO dinaiktaraf sebagai sebuah Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO), beliau telah diberi kepercayaan untuk menjadi Rektor yang pertama pada Disember 2000 dan berkat usaha gigihnya, beliau menjadi Naib Canselor UTHM pada tanggal 1 Februari 2007. Beliau bersara wajib 31 Mei 2008. Walau bagaimanapun kecintaan tinggi beliau dalam dunia akademia membuatkan beliau terus menabur bakti kepada Universiti dengan menjadi Profesor kontrak dan diamanahkan menjadi Ketua Pusat Penyelidikan Tanah Lembut di UTHM sehingga kini.

Di atas segala sumbangan dan bakti yang telah dicurahkan, beliau telah menerima pengiktirafan melalui Anugerah Ahli Mahkota Kedah (AMK) daripada Sultan Kedah pada tahun 1999, Anugerah Johan Setia Mahkota (JSM), daripada yang di-Pertuan Agong pada tahun yang sama. Anugerah Setia Diraja Kedah (SDK) pada tahun 2003, Anugerah Dato’ Setia Diraja Kedah (DSDK) pada tahun 2007, dan Pingat Ibrahim Sultan (PIS) dari Sultan Johor pada tahun yang sama.

Seluruh warga UTHM berasa sungguh bangga dengan pengiktirafan dan penganugerahan yang diterima oleh Profesor Emeritus Dato’ Dr. Ismail Hj Bakar ini. Semoga beliau terus diberi kekuatan untuk terus menabur bakti untuk kecemerlangan Univer

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.