Monday, February 20, 2012

Lebih 1000 Warga UTHM berarak sempena sambutan Maulidur Rasul

Lebih 1000 warga Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) menyertai perarakan sempena sambutan Maulidur Rasul tahun 1433 Hijrah peringkat universiti pada 17 Februari lalu.

Sambutan yang bertemakan “Persefahaman Asas Perpaduan Ummah” itu dimulakan dengan acara perarakan yang disertai oleh kontinjen daripada setiap Pusat Tanggung Jawab (PTj) universiti, kumpulan pelajar UTHM dan beberapa buah sekolah jemputan sekitar Parit Raja, Batu Pahat. Perarakan lebih satu kilometer itu bermula di Padang Kawad UTHM hingga ke Dewan Tunku Ibrahim Ismail (DTII) dan dimeriahkan dengan bacaan selawat ke atas jungjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Sejurus selesai acara perarakan, Naib Canselor UTHM; Profesor Dato’ Dr. Mohd Noh Dalimin dan beberapa Pegawai Kanan universiti tampil ke pentas utama DTII untuk mengalunkan bacaan berzanji dan selawat. Seluruh dewan terdiam seketika mendengar dan menghayati bacaan daripada Naib Canselor diikuti dengan Pendaftar; Encik Sulam Hamid dan Bendahari; Haji Abu Bakar Hussain. Bacaan berzanji dan selawat tersebut juga diiringi oleh kumpulan Kesenian Islam UTHM yang diketuai oleh Hj. Baharudin Yaman @ Abd. Ghani, Pegawai Kanan Hal Ehwal Islam, Pusat Islam.

Bagi memberkati lagi majlis sambutan Maulidur Rasul tersebut, satu sesi ceramah bertajuk “Keluarga Islam Semakin Rapuh” telah diadakan di DTII. Ceramah yang disampaikan oleh Kadi Besar Negeri Johor itu telah memotivasikan penonton dengan beberapa nasihat dan panduan untuk dijadikan pedoman.

Antara intipati ceramah tersebut adalah mengenai punca-punca runtuhnya sebuah institusi kekeluargaan dan cara bagaimana mengatasinya serta beberapa cadangan untuk membentuk sebuah keluarga yang cemerlang.

Sementara itu, majlis sambutan tersebut juga diselitkan dengan sesi penyerahan wang bantuan zakat daripada beberapa agensi dan syarikat korporat kepada UTHM. Antara yang terlibat ialah Syarikat ETIQA TAKAFUL Berhad, Syarikat Wahba Group Sdn. Bhd., Syarikat i-VCAP Management Sdn. Bhd. dan Lembaga Zakat Selangor.

Seluruh dewan turut dihangatkan dengan pengumuman pertandingan Perarakan Maulidur Rasul 1433 Hijrah peringkat UTHM. Kontinjen Sekolah Kebangsaan Parit Raja telah dinobatkan sebagai pemenang tempat pertama sekaligus menerima sejumlah wang beserta piala pusingan. Manakala tempat kedua diraih oleh kontinjen daripada Fakulti Sains, Teknologi dan Pembangunan Insan dan dikuti dengan kontinjen daripada Pusat Kokurikulum, UTHM. Masing-masing turut membawa pulang sejumlah wang tunai.

Majlis tersebut telah dihadiri oleh lebih 1000 orang kakitangan. Hadir sama, Ahli Lembaga Pengarah UTHM, Profesor Ir. Dr. Haji Abas Abdul Wahab, Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa); Profesor Ir. Dr. Abdul Aziz Dato’ Abdul Samad, Penolong Naib Canselor (HEP & Alumni); Profesor Ir. Dr. Amir Hashim Mohd Kassim, dan beberapa Pegawai Kanan UTHM.

Sambutan Maulidur Rasul peringkat universiti pada tahun ini merupakan sambutan paling meriah pernah diadakan di UTHM. Sambutan ini bertujuan untuk melahirkan kecintaan umat Islam terhadap Rasullullah s.a.w di samping untuk mengenang kembali perjuangan dan jasa baginda dalam menyebarkan agama Islam.









No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.