Tuesday, February 14, 2012

Ucapan Amanat 2012 – Naib Canselor seru warga UTHM berbudaya holistik


Naib Canselor Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Profesor Dato’ Dr. Mohd Noh Dalimin telah menyampaikan amanat tahun 2012 kepada warga universiti pada 8 Februari lalu di Dewan Tunku Ibrahim Ismail (DTII).

Amanat yang bertemakan “Berbudaya Holistik dalam Membentuk Pemimpin Masa Depan” telah mengajak warga universiti untuk memahami intipati, halatuju dan perancangan UTHM yang telah direkabentuk dalam perancangan strategik, selari dengan hasrat Pelan Strategi Pendidikan Tinggi Negara (PSPTN) yang telah diperkenalkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi (KPT).

Profesor Dato’ Dr Mohd Noh telah menyentuh beberapa perkara dalam amanatnya. Antara yang disampaikan beliau ialah imbasan dan kupasan Amanat Tahun Baharu 2012 yang sebelumnya disampaikan oleh Menteri Pengajian Tinggi, Dato’ Seri Mohamed Khaled Nordin pada 26 Januari lepas, perancangan strategik UTHM 2011-2016 dan imbauan beberapa refleksi pencapaian UTHM sepanjang tahun lalu.

Dalam amanatnya, Naib Canselor turut menyatakan beberapa pengharapan beliau kepada UTHM. Beliau menyeru kepada seluruh warga universiti agar sama-sama berusaha meningkatkan kecemerlangan dalam perkhidmatan dan terus membangunkan budaya kerja secara berkumpulan, bijak menguruskan bakat yang ada dan sentiasa terbuka dalam menerima sebarang rancangan peralihan.

Beliau turut mengingatkan tenaga akademik dan kakitangan sokongan agar sentiasa menyiapkan diri dengan ilmu dan berusaha meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran supaya universiti dapat melahirkan graduan yang cemerlang, berkualiti dan bersifat holistik.

“warga UTHM perlu memberi komitmen yang tinggi untuk memastikan fakulti dan universiti mampu bersaing dalam mendapatkan pelajar paling berbakat, menjadi fakulti paling tersohor dan mendapat geran penyelidikan paling ternama,” tambah beliau.

Dalam majlis tersebut, Naib Canselor turut memaklumkan pelantikan Profesor Dr. Wahid Razzaly sebagai Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) yang baharu. Beliau yang sebelum ini merupakan Dekan Fakulti Pendidikan Teknikal Dan Vokasional dilantik ke jawatan tersebut bagi menggantikan Profesor Dr. Rugayah Mohamed yang telah tamat tempoh pelantikannya.

Majlis penyampaian amanat yang diadakan di Dewan Tunku Ibrahim Ismail, UTHM itu telah dihadiri oleh lebih 1000 orang kakitangan. Hadir sama, Ahli Lembaga Pengarah UTHM; Profesor Ir. Dr. Haji Abas Abdul Wahab, Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa); Profesor Ir. Dr. Abdul Aziz Dato’ Abdul Samad serta beberapa Pegawai Kanan universiti.

Majlis tersebut juga menyaksikan penyampaian anugerah dan sijil penghargaan kepada sebahagian warga kerja UTHM yang telah berjaya memberikan komitmen dalam bidang masing-masing demi membantu memantapkan lagi tadbir urus universiti.

Antara anugerah yang disampaikan ialah Anugerah Jasa Bakti ketua Projek Agenda Kritikal (CAPs) IPMO, Anugerah Kumpulan Terbaik CAPs IPMO, Anugerah Audit Dalaman Amalan 5s 2010, sijil penghargaan kepada Juruaudit Amalan 5s dan Juruaudit MS ISO 9001:2008 serta penyampaian hadiah kepada pemenang logo dan tagline amalan 5s.

Sementara itu di ruang legar DTII pula turut diadakan pameran poster mengenai Projek Agenda Kritikal (CAPs) yang termaktub di bawah PSPTN bertujuan untuk menyebarkan maklumat dan meningkatkan lagi kefahaman warga universiti terhadap agenda tersebut.





No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.