Friday, February 3, 2012

331 Graduan terima Diploma Eksekutif INSEP 2010

Seramai 180 daripada 331 orang graduan telah hadir untuk menerima Diploma Eksekutif masing-masing semasa berlangsungnya Majlis Penganugerahan Diploma Eksekutif bagi Program Peningkatan Kemahiran Industri (INSEP) 2010 pada 29 Januari baru-baru ini.

Majlis penganugerahan yang diadakan di Dewan Tunku Ibrahim Ismail, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) itu bertujuan meraikan kejayaan pelajar INSEP fasa satu dan dua bagi sesi 2010 yang telah berjaya menamatkan kursus mereka selama tujuh bulan. Para graduan tersebut sebelum ini perlu menyelesaikan pembelajaran selama empat bulan di UTHM dan tiga bulan di industri yang berkaitan.

Naib Canselor UTHM, Profesor Dato’ Dr. Mohd Noh Dalimin dalam ucapannya turut mengucapkan tahniah kepada para graduan atas kejayaan mereka menamatkan program tersebut dan beliau berharap agar para graduan dapat menggunakan segala kemahiran dan pengalaman yang diperolehi sepanjang pengajian dengan sebaik mungkin.

Beliau turut mengingatkan siswazah yang hadir agar tidak terlalu memilih pekerjaan, sebaliknya mereka perlulah sentiasa berusaha mempersiapkan diri dengan seberapa banyak pengalaman dan kemahiran.

Selain penyampaian Anugerah Diploma Eksekutif, majlis tersebut juga menyaksikan penyampaian anugerah kepada pelajar terbaik INSEP bagi tahun 2010 dan penyampaian anugerah penghargaan kepada beberapa fakulti yang telah banyak menyumbang khidmat kepakaran serta memberi komitmen yang tinggi demi menjayakan program tersebut.

Hadir sama, Profesor Ir. Dr. Abdul Aziz Dato’ Abdul Samad, Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa), Profesor Dr. Jailani Md. Yunos, Penolong Naib Canselor (Hubungan Industri dan Masyarakat) dan Profesor Madya Dr. Berhannudin Mohd Salleh, Pengarah Pusat Pendidikan Berterusan (CEC).

Program INSEP merupakan program latihan yang dikhususkan untuk melatih semula para graduan lepasan Diploma atau Ijazah yang masih belum mendapat sebarang pekerjaan dengan menawarkan mereka beberapa kursus yang sangat diperlukan dalam kemahiran industri. Program ini bertujuan menerapkan beberapa kemahiran untuk siswazah menggangur mempersiapkan diri mereka untuk menceburi bidang pekerjaan yang sebenar kelak.

Antara kursus yang ditawarkan ialah Diploma Eksekutif Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan, Diploma Eksekutif Teknologi Pembinaan Bangunan, Diploma Eksekutif Pengurusan Projek Kejuruteraan, Diploma Eksekutif Rangkaian Komputer dan Aplikasi, Diploma Eksekutif Kejuruteraan Elektronik Perubatan dan Diploma Eksekutif Automasi Industri.

Program yang dikendalikan oleh Pusat Pendidikan Berterusan (CEC), UTHM ini mendapat peruntukan khas daripada Kementerian Kewangan Malaysia melalui Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. Sepanjang tempoh pengajian, setiap graduan akan menerima elaun sebanyak RM500 sebulan.

Kajian sebelum ini telah membuktikan bahawa 80 peratus peserta program INSEP yang dijalankan di UTHM telah mendapat pekerjaan setelah tamat program. Semoga usahasama antara universiti, industri dan kerajaan ini dapat menyelesaikan masalah lepasan graduan yang menganggur.



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.