Friday, February 3, 2012

UTHM jalin kerjasama strategik dengan Prasarana

Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Syarikat Prasarana Negara Berhad (Prasarana) pada 30 Januari baru-baru ini bagi melahirkan lebih ramai tenaga mahir khususnya dalam bidang kejuruteraan kereta api.

Antara usaha sama yang akan dijalankan ialah gunasama fasiliti serta tenaga pakar antara UTHM dan industri rel yang berkaitan serta melaksanakan program akademik, perolehan kemudahan akademik serta penyelidikan dalam bidang teknologi pengangkutan rel secara bersama.

MoU tersebut ditandatangani oleh Naib Canselor UTHM, Profesor Dato’ Dr. Mohd Noh Dalimin dan Pengarah Urusan Prasarana, Datuk Shahril Mokhtar dan disaksikan oleh Pendaftar UTHM, Encik Sulam Hamid bersama Ahli Lembaga Pengarah UTHM, Dato’ Sri Sufri Hj. Mohd Zin. Hadir sama, beberapa pegawai kanan universiti.

Kerjasama strategik ini tepat pada masanya kerana UTHM bakal menawarkan kursus baharu peringkat sarjana dalam kejuruteraan keretapi. Profesor Dato’ Dr Mohd Noh berkata, kursus yang pertama seumpamanya di Malaysia ini akan dilaksanakan dalam tempoh masa selama dua tahun. Ia ditawarkan secara separuh dan sepenuh masa. Menurut beliau, kursus di bawah kendalian Fakulti Kejuruteraan Mekanikal dan Pembuatan, UTHM ini dijangka akan mula membuat pengambilan mulai September 2012.

Dalam merealisasikan rancangan ini, tenaga pakar UTHM telah pun melaksanakan pelan tindakan yang sangat komprehensif sejak setahun lalu. Antaranya dengan membuat sesi lawatan dan perbincangan dengan agensi kerajaan, syarikat, institut penyelidikan dan universiti berkaitan industri keretapi seperti Sheffield Hallam University, Scomi Engineering, Malaysian Railway Academy (MyRA), Moscow State University for Railway Engineering dan juga beberapa industri pengangkutan rel di Russia.

Sementara itu, Datuk Shahril Mokhtar berkata, usaha sama itu juga memberi peluang kepada kakitangan Prasarana daripada bahagian rel meningkatkan ilmu ke peringkat yang lebih tinggi.

“Sebanyak lima tempat kosong akan diperuntukkan kepada kakitangan Prasarana yang ingin melanjutkan pelajaran daripada setiap 20 orang pengambilan pelajar kursus tersebut,”katanya. Pihaknya juga akan turut menawarkan pekerjaan kepada pelajar cemerlang UTHM setelah tamat pengajian mereka nanti.

Syarikat Prasarana Berhad (Prasarana) merupakan sebuah syarikat milik penuh kerajaan yang ditubuhkan oleh Kementerian Kewangan bagi memudah, melaksana dan mempercepatkan projek infrastruktur yang telah diluluskan oleh kerajaan. Prasarana dan syarikat kumpulannya adalah pemilik dan pengendali kepada beberapa perkhidmatan pengangkutan awam di Lembah Klang antaranya LRT laluan Ampang, LRT laluan Kelana Jaya, sistem monorel KL dan rangkaian bas di Lembah Klang dan Pulau Pinang serta perkhidmatan kereta kabel di Langkawi.






No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.