Monday, February 20, 2012

Profesor Dr. Wahid Razzaly dilantik Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan & Inovasi) UTHM

Dekan Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional (FPTV) Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Professor Dr.Wahid Razzaly telah dilantik sebagai Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) berkuatkuasa mulai 6 Februari 2012. Pelantikan yang dibuat oleh Menteri Pengajian Tinggi itu adalah untuk tempoh tiga tahun iaitu sehingga 5 Februari 2015.

Pelantikan Dr. Wahid ini adalah bagi mengisi jawatan Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) UTHM yang sebelum ini disandang oleh Profesor Dr. Rugayah Mohamed yang telah tamat tempoh lantikannya.

Beliau yang merupakan anak kelahiran Selangor sebelum ini pernah memegang jawatan sebagai Dekan Pusat Pembangunan Akademik dan bertanggung jawab dalam membangunkan program akademik baharu serta memastikan penjaminan kualiti program-program tersebut. Beliau juga pernah bertugas sebagai Ketua Jaminan Kualiti dan diiktiraf sebagai Ketua Audit MS ISO 9000:2001. Beliau pernah berkhidmat sebagai Ketua Jabatan Teknologi Kejuruteraan Awam di Fakulti Teknologi Kejuruteraan.

Setelah menamatkan pengajian ijazah pertama dalam bidang Kejuruteraan Awam di University of Swansea, UK, beliau melanjutkan pengajian dalam Ikhtisas Pendidikan Diploma Pendidikan di Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM). Beliau meneruskan pengajian di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dalam program Sarjana Kejuruteraan Lebuhraya dan Pengangkutan sebelum meneruskan pengajian di peringkat kedoktoran dalam Pendidikan Kejuruteraan Jarak jauh di The University of Manchester, UK.

Profesor Dr. Wahid mempunyai lebih daripada 25 tahun pengalaman dalam pembelajaran dan pengajaran dalam bidang Kejuruteraan Awam serta Pendidikan Teknik dan Vokasional. Sebelum ke UTHM, beliau telah berkhidmat di Politeknik Ungku Omar, Politeknik Port Dickson dan juga di Bahagian Pengurusan Politeknik dan Kolej Komuniti selama 17 tahun sebagai Pensyarah dan juga Timbalan Pengarah. Dr. Wahid juga terlibat dengan konsultasi dan projek penyelidikan dalam pembangunan kurikulum subjek teknikal, outcome-based Education, kelayakan dan standard serta pendidikan kejuruteraan.

Di peringkat pasca ijazah, beliau pernah mangajar kaedah Penyelidikan, Statistik, Pembangunan Kurikulum dan telah menyelia lebih 20 projek penyelidikan tesis di peringkat sarjana dan doktor falsafah dalam bidang pendidikan teknik dan vokasional (PTV). Beliau juga aktif dalam penyelidikan di dalam dan juga luar Negara dalam bidang PTV, di samping menjadi penilai, editor bagi jurnal pendidikan, pensyarah jemputan dan juga pengucaptama. Di samping pengajaran dan penyelidikan, Profesor Dr. Wahid juga aktif menjadi konsultan terhadap beberapa projek PTV di dalam dan luar Negara, terutamanya dalam pembangunan program akademik PTV, penjaminan kualiti dan standard kelayakan.

Beliau juga membantu menyokong pendidikan negara melalui penglibatannya dalam Malaysian Qualifications Agency (MQA), Jabatan Pengajian Tinggi, Akademi Kepimpinan Pengajian Tinggi (AKEPT), Jabatan Pengajian Politeknik, Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional (BPTV) Kementerian Pelajaran Malaysia, Jabatan Pembangunan Kemahiran dan Kementerian Sumber Manusia.

Beliau juga telah dijemput sebagai penilai di beberapa persidangan dan jurnal pendidikan serta merupakan ahli aktif UNESCO-UNEVOC. Beliau kini terlibat sebagai Ketua Perunding Utama dalam Projek Pembangunan Latihan Vokasional bagi Negara Jordan yang dibiayai sepenuhnya oleh Bank Dunia.

TAHNIAH diucapkan di atas pelantikan Profesor Wahid Razzaly daripada kami, seluruh warga Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.