Tuesday, October 9, 2012

Kumpulan teater UTHM wakil negeri Johor ke peringkat kebangsaan

Kumpulan teater UTHM di bawah bimbingan Pusat Kokurikulum, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) telah dinobatkan sebagai juara Festival Teater Negeri Johor pada 27 Mei 2012 lalu sekaligus melayakkan mereka mara ke peringkat kebangsaan yang dijadual berlangsung pada 30 September hingga 6 Oktober ini bertempat di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.

Setelah berjaya melepasi peringkat saringan yang berlangsung pada 23 Jun lalu, kumpulan teater UTHM bersama lima kumpulan terbaik daripada 14 buah negeri mula melakukan persediaan rapi sebelum menjejakkan kaki ke pentas pertandingan akhir itu.

Kumpulan teater yang terdiri daripada para mahasiswa dan mahasiswi UTHM ini adalah dibawah arahan dan karya Encik Rosdi Abdullah yang bertajuk JANIN AL-ISRA. Kumpulan yang diletakkan di bawah penasihat Pengarah Pusat Kokurikulum, Profesor Madya Kamarudin Khalid ini diuruskan oleh Encik Mohd Fadel Alwi serta dipantau keseluruhannya oleh Encik Mahyuzie Jenal. 

Kemenangan pertandingan teater ini bukan sahaja telah menjadi kebanggaan UTHM malah kerajaan negeri Johor juga sangat berbesar hati dengan penglibatan UTHM sehingga mara ke peringkat Kebangsaan memandangkan  sudah sekian lama negeri Johor tidak mara ke peringkat sejauh ini. 

Uniknya para pelakon dan kru teknikal kumpulan ini adalah terdiri daripada pelajar UTHM yang mengambil bidang kejuruteraan tetapi masih mampu mengikuti disiplin dan ilmu teater dengan baik sekali. Ini membuktikan bahawa kumpulan pelajar ini telah mempamer dan mempraktikkan sepenuhnya kemahiran insaniah mereka melalui kursus yang diambil.

Antara barisan pelakon yang terlibat dalam produksi teater JANIN ini ialah pengarahnya sendiri iaitu Encik Rosdi Abdullah, Saudara Najib Supian, Saudara Andika Saputra Ajunaidi, Saudara Taufik Abu Samah, Saudara Idham Hadi, dan Saudara Nizam Abdul Rahman. Manakala selebihnya terlibat dalam iringan muzik serta pengurusan teknikal.

Pihak produksi kumpulan teater ini amat berterima kasih di atas sokongan penuh daripada Pusat Kokurikulum khasnya dan UTHM amnya yang menjadi salah satu nadi kejayaan teater kumpulan ini. Semoga perjuangan diperingkat kebangsaan nanti turut membuahkan hasil demi mengharumkan lagi nama universiti ini.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.