Tuesday, October 9, 2012

Sambutan Hari Keamanan Sedunia “Selamatkan Syria,”- Manifestasi keprihatinan UTHM

Sudah lebih setahun rakyat Syria menderita disebabkan kekejaman yang dilakukan rejim Bashar yang menggunakan kekerasan ke atas rakyatnya. Sepanjang tempoh itu, purata kematian rakyat Syria dalam tempoh sehari meningkat sehingga 200 orang sekaligus menunjukkan jumlah kematian setakat ini mencecah kira-kira 8,500 orang, manakala 39,000 cedera dan 180,000 tahanan dalam penjara diseksa.

Kekejaman rejim Bashar lebih terserlah apabila mereka mula menggunakan kereta kebal, senjata berat dan memusnahkan bangunan-bangunan termasuk rumah dan masjid, mencuri harta-harta rakyat, membunuh para ulama, melakukan pembunuhan beramai-ramai, merogol dan mencabul kehormatan wanita, menghalang perempuan beriman daripada memakai hijab serta menindas orang yang lemah seperti orang tua dan kanak-kanak. Lebih buruk lagi rakyatnya yang beragama Islam dipaksa mengucap dengan mengatakan "tiada tuhan melainkan Bashar."

Justeru, dunia tidak harus membiarkan rakyat Syria terus ditindas dan dizalimi oleh Bashar al-Assad ini. Semua pihak tanpa mengira kaum dan agama harus bangkit bagi menyatakan tentangan kepada Bashar al-Assad dan sokongan perlu diberi kepada perjuangan rakyat Syria yang inginkan kebebasan, keadilan, keamanan, demokrasi dan hak asasi.

Atas kesedaran inilah Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) melalui Pusat Islam menganjurkan  program "Selamatkan Syria" bersempena sambutan Hari Keamanan Sedunia (UNESCO) yang berlangsung pada 25 September lalu.

Program yang diadakan di Dewan Tunku Ibrahim Ismail, UTHM ini menampilkan sukarelawan Syria merangkap Ahli Jawatankuasa Penasihat My Corps (Malaysian Youth Volunteers), Encik Jufitri Joha sebagai penceramah bagi menerangkan tentang sejarah kebangkitan Syria, konflik yang berlaku serta sumbangan yang boleh diberikan untuk membantu rakyat Syria. 

Program tersebut turut disi dengan tayangan montaj konflik di Syria dan persembahan deklamasi puisi oleh sekumpulan pendeklamator yang terdiri daripada staf dan pelajar UTHM. Kedua-dua persembahan tersebut sangat menyentuh hati para penonton yang hadir sekaligus menimbulkan kesedaran kepada mereka untuk turut sama membantu misi menyelamatkan Syria.

Pengarah Pusat Islam, Profesor Madya Dr. Syed Muhammad Dawilah Al Edrus dalam ucapan perasmiannya berkata UTHM amat prihatin dengan isu-isu sebegini dan sentiasa berusaha untuk membantu semampu yang boleh. Tabung "Save Syria" turut diwujudkan di UTHM sebagai inisiatif untuk membantu mengurangkan penderitaan rakyat Syria.

"Saya menyeru kepada warga UTHM agar melihat tragedi Syria ini dengan penuh keinsafan. Kita boleh menghulurkan bantuan bukan sahaja dari segi wang ringgit bahkan dengan doa dan sokongan agar beban mereka dapat dikurangkan," katanya.

Mengimbas kembali sejarah, Kebangkitan di Syria tercetus pada 15 Mac 2011 apabila sekumpulan kanak-kanak di Syria yang menulis perkataan "rakyat menuntut kerajaan turun" di dinding telah ditangkap dan diseksa dengan kejam oleh tentera rejim. Akibat daripada tindakan tersebut, tercetuslah kebangkitan rakyat Syria yang inginkan kebebasan. Namun rejim Bashar membalasnya dengan kekerasan dan penindasan. Kini, setelah lebih 12 bulan, penunjuk perasaan terus berjuang siang dan malam membela diri daripada kekejaman. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.