Tuesday, October 9, 2012

Profesor Macapado Buka Tirai Pidato Sempena Ulang Tahun Ke-20 UTHM

Bersempena ulang tahun Ke-20 Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) yang akan disambut pada tahun 2013, satu siri pidato umum yang akan disampaikan oleh 20 tokoh akademik ternama dari seluruh dunia akan mengisi program yang dikenali sebagai "UTHM 20th Anniversary Lecture Series".

Pembuka tirai pidato bagi program ini adalah Presiden Mindanao State University System (MSU System) dari Filipina iaitu Profesor Macapado A. Muslim. Beliau adalah Profesor dalam bidang politik dan pentadbiran awam.  Kepakaran beliau khususnya dalam aspek pembinaan peradaban serta tadbir urus masyarakat berbilang etnik dan budaya telah diiktiraf di peringkat antarabangsa.
Selain menerajui MSU System, beliau juga memegang jawatan dalam beberapa organisasi sivik antaranya sebagai Ahli Lembaga Pengarah Good Citizenship Movement (GCM) dan Global Education for Peace, Ahli Lembaga Penasihat Kebangsaan bagi Ford Foundation International Fellowship Program (IFP) serta beberapa organisasi lain. 

Di Malaysia, beliau merupakan individu yang memainkan peranan penting bagi penubuhan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) hingga pernah dilantik sebagai salah seorang Perunding Pengurusan bagi universiti tersebut. Beliau juga kerap diundang di pentas antarabangsa sebagai penasihat dan pembentang kertas kerja berkaitan politik, pengurusan serta tadbir urus masyarakat multi etnik dan budaya.

Di UTHM, beliau akan menyampaikan pidato bertajuk "The Need for Multiculturalist Governance in Multiethnic Countries". Tajuk ini sangat relevan dengan lanskap sosio politik tadbir urus masyarakat di Malaysia yang turut didiami oleh masyarakat majmuk berbilang bangsa, agama dan budaya. Beliau dijangka akan berkongsi pengalaman luas beliau dalam membuat kajian berkaitan tadbir urus Negara-negara multi budaya khususnya di Filipina yang merangkumi aspek cabaran, permasaalahan serta penyelesaian bagi menghadapi kepelbagaian budaya, agama dan bahasa dalam sesebuah Negara.  

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.