Tuesday, October 9, 2012

IPT Malaysia raih 21 Pingat di Kejohanan Pencak Silat Antarabangsa Piala TPM

Pasukan silat institut pengajian tinggi (IPT) yang mewakili Malaysia ke peringkat antarabangsa menduduki tempat pertama apabila berjaya meraih 14 pingat emas, 3 pingat perak dan 4 pingat gangsa semasa menyertai Kejohanan Pencak Silat Antarabangsa Piala Timbalan Perdana Menteri edisi Ke-3, 2012 yang berlangsung pada 17 hingga 22 September lalu bertempat di pusat membeli belah Square One, Batu Pahat.

Kejohanan ini juga menyaksikan negara Singapura berada di tempat kedua setelah berjaya meraih 5 pingat emas, 9 pingat perak dan 3 pingat gangsa dan negara Vietnam di tempat ketiga dengan meraih 2 pingat emas, 3 pingat perak dan 2 pingat gangsa. Lebih membanggakan lagi apabila kedua-dua atlit dari Malaysia iaitu Muhammad Faizul M. Nasir dan Siti Zubaidah Che Omar telah dinobatkan sebagai Pesilat Terbaik Putera/Puteri peringkat antarabangsa.

Bagi acara silat olahraga dan silat seni peringkat IPT pula, Universiti Teknologi Mara (UiTM) dinobat sebagai johan setelah berjaya meraih 8 pingat emas,1 pingat perak dan 3 pingat gangsa diikuti dengan Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) sebagai naib johan dengan meraih 4 pingat emas,2 pingat perak dan 4 pingat gangsa. Manakala Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) pula di tempat ketiga dengan meraih 3 pingat emas, 3 pingat perak dan 2 pingat gangsa. 

Sementara itu Muhammad Munawwar Shamsuddin pelajar dari UiTM dan Zaiton A/P A Koang pelajar dari UPSI pula dinobatkan sebagai Pesilat Terbaik Putera/Puteri peringkat IPT Malaysia. Majlis penyampaian hadiah dan penutup yang berlangsung pada 22 September lalu disempurnakan oleh Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Tinggi, Dato' Profesor Dr. Rujhan Mustafa. Hadir sama Naib Canselor Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Profesor Dato' Dr. Mohd. Noh Dalimin dan beberapa pegawai kanan universiti.

Kejohanan silat ini merupakan anjuran Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) dan Universiti Tun Hussien Onn Malaysia (UTHM) dengan kerjasama Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (PESAKA). UTHM sebagai pusat sukan tumpuan bagi acara silat olahraga ini telah dipertanggungjawab untuk mengurus kejohanan yang amat berprestij ini.

Sebanyak 43 institut pengajian tinggi (IPT) yang merangkumi 16 universiti awam, lapan politeknik, empat kolej komuniti dan lima IPT swasta telah menyertai kejohanan tersebut. Manakala selebihnya disertai oleh sepuluh IPT luar negara iaitu dari United Kingdom, Yaman, Belanda, Belgium, Brunei, Indonesia, Laos, Singapura, Thailand dan Vietnam. Selain itu terdapat juga penyertaan daripada peserta antarabangsa dari Brunei, Indonesia, Somalia dan Yaman yang berada di Malaysia. Kejohanan Pencak Silat kali ini melibatkan seramai 600 orang pesilat iaitu 520 peserta datang daripada IPT tempatan manakala 80 lagi dari IPT luar negara.

Program ini adalah sebagai medium dalam mencapai misi Dasar Sukan Institusi Pengajian Tinggi (DSIPT) untuk melahirkan 30% atlit negara dalam kalangan atlit IPT khususnya dalam bidang  sukan silat olahraga. Ianya juga bertujuan untuk meningkatkan lagi penglibatan pelajar IPT dalam bidang sukan sekaligus memberikan pendedahan dan pengalaman kepada mereka untuk terus bersaing sehingga ke peringkat antarabangsa. Kejohanan ini juga sebagai persiapan bagi pasukan pelapis atau elit kebangsaan yang bakal mewakili negara ke kejohanan yang lebih besar.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.