Wednesday, November 2, 2011

Datuk K.Y. Mustafa Terima Ijazah Kehormat Sarjana (Pengurusan Teknologi)

Sidang kedua menyaksikan Datuk K.Y. Mustafa menerima Ijazah Kehormat Sarjana Pengurusan Teknologi daripada Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM).

Penganugerahan tersebut disempurnakan oleh Pro-Canselor, Duli Yang Amat Mulia Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Tunku Mahkota Johor.

Datuk K.Y Mustafa merupakan seorang tokoh yang banyak menyumbangkan idea kepada perkembangan negara khususnya dalam bidang pengurusan teknologi. Beliau yang pernah menjawat jawatan sebagai Pengarah Perkhidmatan Awam dan Setiausaha Kerajaan/Kabinet Negeri Sabah sememangnya aktif dalam pelbagai aktiviti sosial dan kemasyarakatan.

Graduan Ijazah Sarjana Muda Sastera dalam bidang Antropologi dan Sosiologi ini memulakan kerjaya sebagai Pegawai Kerja di Jabatan Ketua Menteri, negeri Sabah pada Jun 1974. Beliau pernah dilantik sebagai Pengarah Perkhidmatan Awam pada 13 Januari 2000 sebelum dilantik sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah merangkap Setiausaha Kabinet pada April 2000 hingga Julai 2006.

Antara jawatan yang disandang beliau ketika ini ialah Pengerusi UMS Link Holdings Sdn. Bhd, Ahli Lembaga Pengarah Sawit Kinabalu Sdn. Bhd dan Ahli Lembaga Pengarah KKIP Holdings Sdn. Bhd.

Beliau sentiasa memberi komitmen yang tinggi dalam apa jua bidang yang diceburinya. Atas faktor inilah UTHM telah memilih beliau untuk menerima anugerah ini.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.