Wednesday, November 2, 2011

Program Eksplorasi ICT Bersama Angkasawan Negara Ajak Warga UTHM Dekati Dunia IT


Bersempena Majlis Konvokesyen Ke-11, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) telah menganjurkan satu program keilmuan iaitu program Eksplorasi ICT bersama Angkasawan Negara, Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor bertempat di Dewan Kuliah 1 Perpustakaan, pada 27 Oktober baru-baru ini.

Program bersama tokoh angkasawan negara ini begitu mendapat sambutan sehinggakan hadirin yang datang terpaksa berebut ruang untuk mengikuti sesi ceramah tersebut. Perkongsian pengalaman beliau di ruang angkasa telah menggamit per
hatian penonton untuk terus mengikutinya sehingga selesai.

Di samping itu, peserta program juga turut disajikan dengan pameran berkenaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dan Aero Angkasa.


Program ini bertujuan untuk memberikan pendedahan serta kesedaran kepada warga UTHM tentang betapa pentingnya Teknologi Maklumat (IT) dalam mengkoordinasi ruang angkasa dan kaitannya dengan alam sekitar.


Selain itu, program tersebut juga bertujuan untuk berkongsi il
mu tentang bagaimana Teknologi ICT ini dapat mengeksploitasi pelbagai maklumat mengenai fenomena alam sekitar untuk dijadikan rujukan pada masa hadapan. Dalam ceramahnya, Datuk Dr. Sheikh Muszaphar menyeru semua warga universiti supaya menjadikan ICT sebagai budaya dalam kehidupan seharian.

Naib Canselor UTHM, Profesor Dato’ Dr. Mohd Noh Dalimin
dan beberapa Pegawai Kanan turut hadir mengikuti program tersebut.





No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.