Wednesday, November 2, 2011

UTHM Anugerah Profesor Emeritus Kejuruteraan Elektrik Kepada Prof. Ir. Dr. Zainal

Prof. Ir. Dr. Zainal Abidin Ahmad, Penolong Naib Canselor (Pembangunan) menerima anugerah Profesor Emeritus Kejuruteraan Elektrik daripada Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) sempena Majlis Konvokesyen Ke 11 yang berlangsung pada 29 Oktober 2011.

Anugerah tersebut telah disempurnakan oleh Sultan Johor, Duli Yang Maha Mulia Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar selaku Canselor UTHM sewaktu sidang pertama pada 29 Oktober.

Penganugerahan ini dibuat bagi menghargai sumbangan besar beliau dalam bidang pendidikan dan pembangunan profesion kejuruteraan elektrik di Malaysia.

Beliau sebelum ini merupakan mantan Timbalan Naib Canselor (Pembangunan) Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan pengasas kepada penubuhan UTHM ketika beliau memegang jawatan sebagai Pengarah pertama bagi Pusat Latihan Staf Politeknik (PLSP) dan Institut Tun Hussein Onn (ITTHO).

Selain itu, beliau juga menyandang beberapa jawatan penting antaranya Pengerusi Lembaga Akreditasi Institusi Jurutera Malaysia, Pengerusi Panel Akreditasi Lembaga Jurutera Malaysia, Pengerusi Panel Penilai Lembaga Akreditasi Negara, Penemuduga Ahli Profesional IEM, Pengerusi Jawatankuasa Kerja Teknikal (SIRIM) dan Pengerusi Jawatankuasa D-SETARA Bidang Kejuruteraan Agensi Kelayakan Malaysia.

Pada ketika ini, beliau meneruskan khidmatnya sebagai Penolong Naib Canselor (Pembangunan) di UTHM.

Menyentuh serba sedikit perjalanan hidup beliau, Zainal Abidin Ahmad merupakan anak ke enam daripada 12 orang adik-beradik ini dilahirkan pada tanggal 7 Disember 1945 di Segamat, Johor.

Beliau memulakan kerjaya sebagai kerani di Pejabat RISDA daerah Segamat. Namun dengan usia yang masih muda beliau telah mengambil keputusan melanjutkan pelajaran di Rubber Research Institute (RRI). Setelah tamat beliau terus dilantik sebagai Pegawai Penasihat di Insitut tersebut.

Bagaimanapun, beliau tidak pernah merasa cukup dengan apa yang dikecapinya. Setelah memperolehi Ijazah Sarjana di Institut Teknologi Bandung (ITB) beliau terus memulakan kerjaya sebagai ahli akademik bermula pada tahun 1974 sehinggalah kini.

Selama berkhidmat di lapangan tersebut, beliau turut menyambung dunia pengajiannya sehinggalah dianugerahkan Ijazah Doktor Falsafah pada tahun 1983 daripada University Of Wales, United Kingdom. Setelah bersara wajib daripada Universiti Teknologi

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.