Monday, November 28, 2011

Ibadah Korban Serikan Sambutan Aidiladha Di UTHM


Ibadah korban merupakan satu ibadah amaliah iaitu menyembelih haiwan ternak pada pada hari nahar (Qurban) dan hari-hari Tasyrik dengan tujuan mendekatkan diri kepada Allah Ta'ala.

Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) juga tidak melepaskan peluang untuk turut sama melakukan ibadah ini dengan mengorbankan tujuh ekor lembu sempena sambutan Aidiladha baru-baru ini.

Program anjuran Pusat Islam itu telah berlangsung pada 8 November di perkarangan masjid UTHM. Enam daripada tujuh ekor lembu tersebut disumbang oleh kakitangan universiti manakala seekor lagi daripada Koperasi UTHM Berhad.

Setiap pusat tanggungjawab (PTj) UTHM telah menghantar wakil masing-masing bagi membantu mengagihkan daging-daging korban tersebut kepada warga universiti.

Selain melaksanakan ibadah korban di dalam kampus, warga UTHM juga melakukan ibadah korban di Vietnam dengan menumbangkan 11 ekor lembu.

Kesemua daging korban tersebut diagihkan kepada penduduk miskin di dua buah kampung yang terletak kira-kira 160 kilometer dari ibu kota Ho Chi Minh.

UTHM telah menjadikan ibadah korban ini pada setiap tahun sebagai satu program tahunan untuk diraikan.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.